Σε νοµοθετική παρέµβαση, που θα «στραγγαλίσει» στην ουσία το θεσμό των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων στη χώρα μας, παρότι αποτελεί το 15% του τουριστικού προιόντος της χώρας μας, αναµένεται να προβεί άµεσα η κυβέρνηση.

Η άµεση ρύθµιση και οριοθέτηση της εν λόγω αγοράς, που είναι γνωστή και ως «οικονοµία διαµοιρασµού» και ο κύκλος εργασιών της υπολογίζεται πλέον σε 3,371 δισ. ευρώ, αξιώνεται πιεστικά από την πλευρά των ξενοδόχων, οι οποίοι παρουσιάζοντας μελέτη που συνέταξε για λογαριασμό τους η εταιρία Grant Thornton µε τίτλο «Βραχυχρόνιες µισθώσεις: επιπτώσεις στις πόλεις και στους πολίτες», καταγράφει τόσο το µέγεθος της αγοράς των βραχυχρόνιων µισθώσεων όσο και "το αρνητικό αποτύπωµά της από την ανεξέλεγκτη γιγάντωση της δραστηριότητας". Συνάγεται επίσης από τα στοιχεία ότι η τουριστική δαπάνη της οικονοµίας διαµοιρασµού µεγεθύνεται µε µέσο ρυθµό 15% ετησίως.

Σύµφωνα µε πληροφορίες, η προεδρία της κυβέρνησης σε συνεργασία τόσο µε τα υπουργεία Οικονοµικών, Περιβάλλοντος και Τουρισµού, όσο και µε τον Σύνδεσµο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και άλλους αντιπροσωπευτικούς φορείς του τουρισµού, κινείται προς δύο κατευθύνσεις:

Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ μια πολύ σημαντική Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει σειρά μέτρων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια στα οποία ιδιοκτήτης ή ενοικιαστής είναι το Δημόσιο ή υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα.

Στο άρθρο 3 παρ. 1 της ΚΥΑ ορίζεται ρητά ότι " Σε ιδιόκτητα και μισθωμένα κτίρια και εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται από τους φορείς του άρθρου 1 εφαρμόζονται οι παρεμβάσεις του παρόντος άρθρου για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικά στα μισθωμένα ακίνητα, εφόσον απαιτείται, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα υλοποιούνται με τη σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη." 

Επίσης στο άρθρο 9 ("Δαπάνες") της απόφασης ρητά ορίζεται ότι "Οι δαπάνες για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης βαρύνουν, κατά περίπτωση, τους προϋπολογισμούς των Υπουργείων ή των οικείων φορέων.". 

Το πλήρες κείμενο της ΚΥΑ έχει ως εξής:

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έθεσε ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας το σχέδιο νόμου με τίτλο «Επείγουσες φορολογικές ρυθμίσεις – Τροποποίηση του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας – Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – Λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών», με πληθώρα σημαντικών διατάξεων που αφορούν την ιδιωτική ακίνητη περιουσία και τους ιδιοκτήτες της, όπως η διετής παράταση της αναστολής του φόρου υπεραξίας και του Φ.Π.Α. στα ακίνητα και της μείωσης του φόρου εισοδήματος για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων. Επίσης με το άρθρο 34 του σ.ν. δίνεται η ευχέρεια στους Δήμους της χώρας να υποβάλουν μέχρι 31.12.2022 τη γνώμη του έβδομου εδαφίου του νόμου για τις αντικειμενικές τιμές ζώνης της χωρικής τους αρμοδιότητας, ζητώντας τη μείωσή τους, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου αυξήθηκαν υπερβολικά. 

Με την με αριθμό 45059/6.5.2022 ΚΥΑ των Υπουργών Ανάπτυξης και Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄2230), ικανοποιήθηκε ένα ακόμη αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ, που προβλήθηκε μέσα από την Ομάδα Εργασίας για τους Ανελκυστήρες του ΥΠΑΝ στην οποία συμμετέχει επί σειρά ετών, μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Συγκεκριμένα παρατάθηκε για ένα ακόμη έτος (έως την 31.12.2022) η προθεσμία καταχώρισης των εγκατεστημένων ανελκυστήρων των κτιρίων της χώρας, η οποία είχε λήξει στις 31.12.2021. Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία καταχώρησης προϋποθέτει την επιθεώρηση των εγκατεστημένων ανελκυστήρων από αναγνωρισμένο φορέα, η εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης και ο επανέλεγχος, και εν τέλει η νόμιμη καταχώρησή τους. Η τελευταία φαίνεται ότι λίαν συντόμως θα γίνεται πλέον στο ηλεκτρονικό Εθνικό Μητρώο Ανελκυστήρων, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός των προσεχών μηνών.    

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η εγκύκλιος του ΥΠΕΝ με τίτλο «Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 67 του ν. 998/1979 για τους δασωμένους αγρούς, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του με το άρθρο 93 του ν. 4915/2022 (Α΄ 63)», με την οποία ορίζεται το πως θα αντιμετωπιστούν από τις Επιτροπές Δασολογίου οι ιδιοκτήτες,  οι οποίοι έχουν καταθέσει αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες και ταυτοχρόνως για τις ίδιες εκτάσεις έχουν κινήσει τη διαδικασία να περιέλθουν στην κατοχή τους ως δασωμένοι αγροί. Η ρύθμιση αφορά σε 6,9 εκατομμύρια στρέμματα δασωμένων αγρών σε όλη τη χώρα, περίπου το 6% της συνολικής έκτασης των Δασικών Χαρτών, που λόγω της εγκατάλειψης των γεωργικών δραστηριοτήτων μετατράπηκαν σταδιακά σε δασικές εκτάσεις, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η κυριότητά τους από το Δημόσιο. 

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, μόνον για τις εκτάσεις για τις οποίες το δημόσιο κατέχει συγκεκριμένους τίτλους κυριότητας θα προβάλλει ιδιοκτησιακά δικαιώματα, διαφορετικά η αρμόδια Δασική Υπηρεσία θα χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένου να μεταβιβάσει την έκταση, σχετική «Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου».

Δημοσιεύθηκε ο Ν.4926/2022, με το άρθρο 121 του οποίου προβλέπεται ανώτατο ποσοστό αύξησης (3%) των μισθωμάτων στις εμπορικές μισθώσεις για το έτος 2022. Το περιεχόμενο της διάταξης έχει ως εξής: 

"Άρθρο 122.  Καθορισμός ανωτάτου ορίου αναπροσαρμογής μισθώματος για εμπορικές και επαγγελματικές μισθώσεις ακινήτων για το έτος 2022.

1. Για τις μισθώσεις ακινήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 34/1995 (Α’ 30), καθώς και του άρθρου 13 του ν. 4242/2014 (Α’50), επιτρέπεται, από την 1η 1.2Ο22 έως και 31η.12.2022, αναπροσαρμογή του μισθώματος που ανέρχεται σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%), κατά ανώτατο όριο, επί του μισθώματος του έτους 2021.

2. Η παρ. 1 καταλαμβάνει αναπροσαρμογές μισθώματος που πραγματοποιούνται μετά από την 1.1.2022 και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος.